Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau - Reisverslag uit Maków Podhalański, Polen van randyenmascha - WaarBenJij.nu Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau - Reisverslag uit Maków Podhalański, Polen van randyenmascha - WaarBenJij.nu

Staatsmuseum Auschwitz-Birkenau

Door: Randy

23 Juli 2013 | Polen, Maków Podhalański

George Santayana was een Spaans-Amerikaans schrijver, dichter en filosoof. Hij werd geboren werd in 1863 in Madrid. Ruim honderd jaar geleden schreef hij: ' The one who does not remember history is bound to live trough it again'. Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen.

Vandaag de dag is deze tekst te lezen bij de ingang van blok 4. Een van de 28 gebouwen op het concentratiekamp Auschwitz I. Samen met Auschwitz II-Birkenau, Auswitz III-Monowitz en nog ruim 40 kleinere kampen staat Auschwitz symbool voor terreur, volkerenmoord en de Holocaust.

Het is niet te beseffen wat zich hier heeft afgespeeld en ik vraag mij af of het besef ooit zal komen. De aantallen schetsen een beeld van de omvang, maar zullen nooit een benadering geven van de angst, het verdriet en de pijn die de mensen hebben geleden op het kamp Auschwitz. Ruim 1,3 miljoen mensen zijn naar Auschwitz gedeporteerd, 1,1 miljoen daarvan zijn er op Auschwitz vermoord. De meesten daarvan werden bij aankomst doorgestuurd naar de gaskamers van Auschwitz-Birkenau, waar 2000 mensen tegelijkertijd binnen 20 minuten werden vergast. Anderen vonden hun dood door vermoeidheid en uitputting.

De gebouwen, foto's en spullen zijn overblijfselen van een verschrikkelijke tijd. Ze helpen ons herinneren aan wat er is gebeurd. Beseffen van wat er is gebeurd, zal moeilijk dan wel onmogelijk zijn. Maar vergeten zal ik nooit.

'The one who does not remember history is bound to live trough it again'. Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen.

• 24 Juli 2013 - 10:32

Lotte:

Heftig lijkt mij zo! Er is een heel goed boek geschreven over Auschwitz. Dit gaat over een soldaat die wilde ervaren hoe het in Auschwitz was. Tijdens de oorlog dus....Als je het boek leest dan lijkt het alsof je het zelf mee maakt. Heftig dus. Wat gaan jullie nu doen? Even iets relaxed en de ervaring verwerken? Ik ga zo naar de sauna, niet dat het echt nodig is, want ik zweet nu al en dan zit ik alleen maar op de bank ha ha. Tot het volgende verhaal. Ik verheug me erop x x

• 24 Juli 2013 - 22:08

Pa En Ma Bosch:

Hallo schatteboutjes. Dit zal je wel aangrijpen als je het zelf van dichtbij ziet. Verder alles goed met jullie? Met ons wel zijn druk met de katten van Kevin en Ilana . Vandaag vertrokken naar Spanje nog geen bericht gehad.Nu goed op elkaar letten . Geniet verder van de reis. veel liefs , en tot het volgende verhaal. groetjes Pa en Ma Bosch.